Containerskibe – alt, du skal vide om containerskibe

Har du nogensinde undret dig over, hvad et containerskib egentlig er kendetegnet ved, eller hvad der er muligt at fragte med et containerskib? Vi zoomer ind på fragtskibe, hvor vi gør dig klogere på, hvad det er, og hvorfor det er så fantastisk en opfindelse på mange forskellige punkter.

Læs med her på siden, og få et helt nyt syn på containerskibe.

Hvad kendetegner et containerskib?

Containerskibe er kendetegnet ved at kunne fragte et stort antal containere. Containerskibe er designet til at kunne rumme mange containere både i lastrummet og på dækket. Det særlige ved containerskibe er, at de mange containere kan stå i lag, når containerne har de samme dimensioner. Der kan derfor stables mange containere oven på hinanden.

Hvor mange containere, et containerskib kan transportere, afhænger typisk af dets størrelse.

Hvor stort er et containerskib?

Vi kigger her nærmere på, hvor stort et containerskib typisk er. Der findes flere forskellige typer, hvilket betyder, at der også er containerskibe i forskellige størrelser. Vi kigger her nærmere på nogle af disse typer af containerskibe.

Overordnet set findes der fem forskellige typer inden for containerskibe. Det er ikke alle disse containerskibe, der stadig findes.

De fem typer af containerskibe er:

  • Panamax
  • Post-Panamax
  • Suezmax
  • Post-Suezmax
  • Post-Malaccamax

Panamax-containerskibe

Panamax-containerskibe er oprindeligt fra 1980erne. Navnet Panamax kommer af, at disse typer containerskibe skulle kunne sejle igennem Panamakanalen. Det betød, at der var nogle klare begrænsninger for containerskibenes dimensioner.
Skibene måtte maksimalt være 294,1 meter i længden, 32,3 meter i bredden og have en dybgang på 12 meter.

Selvom der er begrænsninger på dimensionerne, kan denne form for containerskib stadig rumme forholdsvis mange containere. Disse containerskibe kan typisk transportere 4.000-5.000 TEUer. En TEU er en tyvefods container.

Post-Panamax-containerskibe

Senere hen blev det muligt at fragte containerskibe på andre ruter end igennem Panamakanalen. Det betød, at der blev lavet en ny type containerskib kaldet Post-Panamax. Her er det blandt andet Mærsk, der stod klar med denne nye form for containerskibe i 1996.

Denne form for Post-Panamax-containerskibe har plads til op imod 6.400 TEUer. Den dag i dag estimeres det, at ca. 30% af containerskibene i verden hører under denne type containerskibe.

Disse containerskibe er noget større end Panamax-containerskibe. De er dog mere optimerede, når det kommer til af- og pålæsning, der kan gøres hurtigere på Post-Panamax-containerskib.

Suezmax-containerskibe

Ved Suezmax-containerskibe bevæger vi os igen over til en type, der har særligt tilpassede dimensioner. Her er containerskibets dimensioner tilpasset Suezkanalen. Det betyder, at denne type containerskibe typisk er 50-57 meter i bredden og har en dybgang på 14,4-16,4 meter.

Denne type containerskibe kan fragte et stort antal TEUer. Der vil være tale om en last på ca. 12.000 TEUer.

Post-Suezmax-containerskibe

Denne type har fået navnet Post-Suezmax, da dimensionere gør, at denne type containerskibe ikke kan sejle igennem Suezkanalen. De større dimensioner betyder, at denne form for containerskib kan fragte endnu flere containere end de foregående typer. Her er der plads til op til 18.000 TEUer.

Dimensionerne for denne type containerskibe er typisk en bredde på 60 meter og en dybgang på maksimum 21 meter.

Post-Malaccamax-containerskibe

Denne form for containerskibe er nogle af de største i verden. Det er kun meget få havne, der har kapaciteten og størrelsen til at kunne tage imod denne form for containerskibe. I øjeblikket er det kun Singapore og Rotterdam, der har store nok havne til at tage imod denne form for skibe.

Containerskibe, der hører ind under Post-Malaccamax, vil ikke kunne sejle igennem Malaccastrædet. Her må der nemlig maksimalt være en dybgang på 25 meter. Containerskibe med en dybgang på over 25 meter hører derfor ind under denne kategori.

Hvad kan man fragte med et containerskib?

Containere på et containerskib kan fragte alverdens ting. Containere er kendetegnet ved at tranportere større partier af varer. Det er især, når der er tale om ikke-styksvarer. Det kan for eksempel være, at der skal købes et større parti sko hjem fra udlandet. Her vælger man typisk at fragte det med skib.

Da containerskibe kan rumme så meget, som de nu kan, kan der sendes mange ting blot med et enkelt containerskib, der er fuldtlastet.

En TEU kan typisk rumme 8.000 par sko. Tager vi for eksempel et containerskib, der kan rumme 18.000 TEUer, vil det løbe op i 144 millioner par sko, der kan blive fragtet med et enkelt containerskib. Dette er blot for at give en fornemmelse af, hvor meget der kan fragtes med et enkelt containerskib.

Kæmper til vands – de største containerskibevirksomheder i verden

Der findes mange store containerskibsvirksomheder i verden. Vi giver dig her et overblik over nogle af de største i verden.

Markedsandel for containerskibsvirksomheder

Markedsandel for containerskibsvirksomheder. Kilde: Marineinsight.com

I ovenstående diagram ses det, at det er Maersk Line, der har den største markedsandel, når det kommer til fragt med containerskibe. Den næststørste virksomhed er Mediterranean Shipping Company efterfulgt af CMA-CGM og China Ocean Shipping Company.

Maersk Line er kendt for nogle af de største containerskibe i verden. Maersk Line er blandt andet kendt for sin Triple E-klasse-flåde. Triple E-skibe er kendetegnet ved at leve op til de tre E’er, hvilket indebærer:

  • Economy of Scale
  • Energy efficiency
  • Environmentally improved performance.

Det vil sige, at disse typer af containerskibe skal have stordriftsfordele, være energieffektive og have en forbedret ydeevne rent miljømæssigt.

Hvilken betydning har containerskibe?

Containerskibe har en stor betydning for virksomheder, men også for forbrugere generelt. Containerskibe sørger nemlig for fragt af varer fra hele verden, uden det behøver at have den store indvirkning på slutprisen. Det kommer både virksomheder og forbrugere til gode.

Da containerskibe kan fragte så store partier af diverse varer på en gang, bliver transportomkostningerne holdt nede. Det er med til at sikre, at vi for eksempel kan få bananer til få kroner, selvom de skal fragtes helt fra Afrika eller Asien.

Før der var containerskibe, var det ofte dyrere at få varer fra udlandet. Containerskibe er derfor med til at fremme økonomisk vækst på tværs af lande og kontinenter. Hvis der pludselig ikke fandtes containerskibe, ville det derfor have en stor indvirkning verden over.