Moderne pirateri – sådan foregår det i dag

Et dødningehoved som sejl. En klap for øjet. Træben. Rådne tænder. En halv flaske rom. Det er sikkert sådan, mange tænker, når der er tale om pirater. Det er ofte på denne måde, pirater bliver illustreret i film og bøger. Sådan var det måske også engang. Den moderne pirat er dog helt anderledes, end vi kender det fra tidligere.

Her på siden tager vi et nærmere kig på, hvordan moderne pirateri foregår. Du kan blive klogere på, hvor de typisk holder til, og hvordan de bærer sig ad. Læs med her på siden og få et helt nyt syn på, hvordan moderne pirateri foregår, så du bedst muligt kan undgå det.

Den moderne pirat plyndrer ikke på samme måde som i gamle dage

I gamle dage var pirater kendt for at plyndre skibe for alt, hvad de ejede og havde. De tog derfor alt, hvad der var af værdi ombord på et skib. Det er dog ikke tilfældet med moderne pirater.

Moderne pirateri lader sig ikke nøje med de værdier, der måtte være ombord. De tænker mere langsigtet og tænker ind i flere led. Moderne pirateri tager derfor i langt højere grad udgangspunkt i at tage skibe som gidsler mod en løsesum.

Moderne pirater har set en fidus i, at der er langt flere penge at hente, når de foretager denne form for kapring. Der er derfor sket en udvikling i, hvilken form for udbytte piraterne får med sig, når de foretager en kapring.

Hvem bliver typisk udsat for pirateri?

I bund og grund er det alle i en båd, der kan blive udsat for pirateri, hvis man befinder sig på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Det er dog især større fragtskibe eller andre former for erhvervsskibe, der bliver udsat for pirateri.

Dette skyldes, at der typisk står en virksomhed bag, der kan betale løsesummen. Alternativt kan der også stå en nation, der er mere villig til at betale en løsesum for et fragtskib, hvor der er mange mennesker ombord fremfor at mindre skib, hvor der er nogle få mennesker ombord.

Det betyder dog ikke, at man ikke kan blive udsat for pirateri, hvis man er på jordomrejse med sin familie. Det kan sagtens lade sig gøre, og der er desværre flere eksempler på det. Der er derfor ingen garanti for, om man bliver udsat for pirateri, uanset hvilken form for skib man sejler i.

Sådan kaprer piraterne skibe i dag

Den moderne pirat har langt mere udstyr til rådighed, der kan hjælpe med kapringen. Et veludrustet våbenarsenal er for eksempel typisk kendetegnet ved moderne pirater.

Når pirater ønsker at kapre et skib, er det ikke længere med de traditionelle piratskibe, som vi kender dem fra før i tiden. Piraterne går nu langt mere enkelt og effektivt til værks. Det er derfor ikke unormalt, at pirater kaprer skibe blot med en speedbåd og stiger til at komme ombord på skibet.

Der ses dog også tilfælde, hvor de benytter såkaldte moderskibe. Disse er større skibe, der gør det muligt for piraterne at komme længere væk fra kysten for at kapre skibe.

Havene omkring Somalia er nogle af de farligste steder

Skal du ud at sejle i nærheden af Somalia, er det med at passe på. Det er nemlig især her, at der er en stor fare for at blive udsat for pirateri. Der er flere grunde til, at det netop er endt med denne udvikling i Somalia.

Først og fremmest er der ikke nogen kystvagt i Somalia. Det har haft den påvirkning, at fiskere kunne komme fra nær og fjern og fange fiske illegalt omkring de somaliske kyster. Flere somaliske fiskere følte på det tidspunkt, at de blev tvunget væk fra kysterne, hvor der var mulighed for at fange fisk.

Dette resulterede i, at de somaliske fiskere begyndte at gå til modangreb på fiskerskibene langs den somaliske kyst. Det startede som en form for frihedskamp, der har udviklet sig til pirateri.

Til at starte med var det angiveligt kun fiskerskibe, der blev udsat for angreb. Sidenhen blev fragtskibe dog også udsat for angreb. Her var begrundelse dog en anden. Her var begrundelsen, at disse fragtskibe efterlod giftigt affald i vandet nær Somalia.

Der hersker dog rygter om, at det ikke kun er på grund af hævn, at fiskere i Somalia har udviklet sig til at blive pirater. Der kan også være tale om grådighed, efter de fandt ud af, hvor mange penge der er at hente på at kapre skibe og forlange en løsesum.

Hvordan beskytter du dig mod pirater?

Den bedste måde at undgå pirater er ved at holde sig væk fra de havområder, hvor der er stor risiko for kapring af pirater. Det er dog ikke altid, at det er helt muligt. I nogle tilfælde er det nødvendigt at komme omkring Afrikas Horn. Det er især her, der er stor risiko for pirateri.

Risikozone for pirateri

Risikozone for pirateri ved Afrikas Horn. Kilde: Crfimmadagascar.org

Ovenstående billeder viser, hvor der er en høj risiko for at blive udsat for pirateri ved Afrikas Horn. Befinder du dig imellem kysten og den røde linjer, er der stor risiko for, at dit skib bliver kapret af pirater.

Er det nødvendigt at komme på disse kanter, er det vigtigt at tage sine forholdsregler. Dette gælder, uanset om der er tale om en mindre jolle eller et større fragtskib. Alle kan blive udsat for pirateri.

Man er nødt til at forberede sig på, at det værst tænkelige skulle ske. Det kan for eksempel være, at det er nødvendigt med følgeskab af nogen, der kan beskytte skibet. Det kan også være, der er behov for sikkerhedsfolk ombord. Uanset hvad skal der være nogle klare procedurer for, hvad der skal sættes i værk, hvis pirater skulle komme for tæt på.

Det kan være nødvendigt med våben ombord til at kunne beskytte sig mod pirater. Vandkanoner er heller ikke unormalt at se på fragtskibe, da de kan bruges til at få piraterne væk med.

Noget af det vigtigste er også, at man har det rigtige udstyr til at holde øje med, om andre skibe nærmer sig dit skib. Det kan nemlig hjælpe dig med at sætte en plan i værk, inden piraterne når frem til skibet. På den måde kan du foretage dine forholdsregler fra start, så du forhåbentlig kan undgå, at piraterne lykkes med deres angreb.